Kopřivnická auta a cestování – slovní spojení, které spolu vždy souviselo. Již první v Kopřivnici vyrobené motorové exempláře procestovaly kus světa. Muzeum nákladních automobilů Tatra nově nabízí ve svých prostorách výstavu o jedné takové cestě kolem světa. Cestovatel, zoolog a spisovatel Jiří Baum ve 30. letech minulého století procestoval čtyři z pěti kontinentů se svou Tatrou 72. Nejen o Jiřím Baumovi jsem si povídala s kurátorem výstavy, Pavlem Bekem.
Bruno Sojka (1909–1951)
Tímto příspěvkem chceme připomenout 115. výročí od narození Bruna Sojky, automobilového závodníka, který v poválečném vývoji závodní činnosti Tatry výrazně ovlivnil výsledky tatrováckého týmu v letech 1949–1951.
Nový přírůstek do sbírek našeho muzea - Tatra 148 CAS 32
V úterý 15. října 2024 dorazil do depozitáře Muzea nákladních automobilů Tatra nově získaný vůz, a to Tatra 148 CAS 32 s výrobním číslem 21.963-47 od Sboru dobrovolných hasičů z Lipovce v okrese Chrudim.
50 let od vítězství T 17 na závodě Zbraslav – Jíloviště
Je tomu 50 let, kdy se tatrovácký pamětník Karel Sypták spolu s Karlem Lopraisem zúčastnili tradiční jízdy do vrchu ze Zbraslavi na Jíloviště. V Tatře 17 si do cíle dojeli pro stříbrný vítězný věnec.
Tatra 13 - první nákladní automobil s centrální nosnou rourou
V roce 2024 uplynylo 100 let od doby, kdy byl do výroby uveden typ malého nákladního automobilu Tatra 13. Nákladní automobily byly v Kopřivnici vyráběny již od roku 1898, ale typ Tatra 13 byl první, u kterého byla poprvé využita koncepce vzduchem chlazeného motoru ve spojení s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.
Tonda Slezák - majitel prvního prototypu T 162
Už jsme na webových stránkách našeho muzea představili několik tatrováckých příznivců a nadšenců, kteří nám mají o tatrovkách co vyprávět. Dnes vás ovšem seznámíme s někým, kdo nejen že rád vypráví, ale byl i několikrát aktivním účastníkem zásadních akcí, které se v muzeu čas od času uskuteční. Objevil se při návozu tatrovek do Muzea nákladních automobilů Tatra v dubnu roku 2021, přijel i na akci „kulový blesk” tento rok v červnu. Byl všude tam, kde bylo zapotřebí síly, kde bylo zapotřebí navigátora při manévrování tatrovek, zároveň se nebál usednout za volant, bylo-li zapotřebí nebo jste ho zahlédli s fotoaparátem v ruce… A k tomu vždy přihodil nějaký příběh o svých tarovkách. Takový je Antonín Slezák, prostě Tonda.
ROZLOUČENÍ S NEPOSTRADATELNOU DUŠÍ MUZEA
Stanislav Monsport byl nejen pracovníkem Technického muzea Tatra Kopřivnice, kde strávil většinu penzijního života, ale především veselým člověkem, který prožil pestrý a bouřlivý život muzikanta. Rovněž byl organizátorem mnoha společenských akcí v rámci tzv. Závodního klubu ROH, které mělo své sídlo v dnešní Ringhofferově vile, kde se za doprovodu živé hudby konaly bujaré taneční zábavy. Stejně jako většina lidí v regionu i on strávil velkou část profesního života v automobilce Tatra, k níž citově přilnul.
Sbírka osobáků žije – VI
Pro fanoušky našich expozic a milovníky historie vozidel Tatra máme další skvělou zprávu. Před několika dny se podařilo do sbírky získat další neuvěřitelný unikát. Jedná se o Tatru 613 prvního provedení, tzv. „chromku“. Na tom by nebylo asi nic tak zvláštního, ale důležité je, v jakém stavu jsme ji, opět díky aktivitám Ondřeje Skácele, získali.
Sbírka osobáků žije - V
V minulém příspěvku jsme s radostí oznamovali, že naši sbírku obohatila Tatra 603-2 „Šilhavka“, tedy druhé provedení poválečné osmiválcové legendy. Možná ještě větší radost máme z toho, že se po několikaměsíčním jednání podařilo úspěšně dotáhnout i akvizici prvního provedení – dle mnohých nejkrásnější – Tatry 603, tzv. „třísvětlovky“. V minulém týdnu se tak tento vůz přestěhoval od původního majitele do sbírkového depozitáře.
Nenahraditelný muž v pozadí
„Až budete v naší expozici obdivovat například autobus HB 500, třístrannou sklápěčku T 138, ikonický oranžový sklápěč T 148, Tatru 813 „Drtikolku“ a další nádherně zrestaurované vozy či podvozky nebo motory, tak vězte, že nenápadným, ale veledůležitým mužem, díky kterému se tohle vše podařilo, je pan Ondřej Skácel.“
SÍLA TATRA: Nová interaktivní kniha Radomíra Smolky
Není kniha jako kniha. SÍLA TATRA – světu slavnostně představena a pokřtěna hercem Vladimírem Kratinou 7. června 2024 – má všechna nej… Jako první a jediná se věnuje historií výroby nákladních automobilů zároveň v kontextu s kopřivnickou expozicí nového muzea Tatra. Jedinečná je svým obsahem, který si můžete přečíst, zároveň poslechnout i virtuálně prozkoumat. Pojďme si společně představit výjimečného průvodce Muzeem nákladních automobilů Tatra, který vznikl rukou velkého tatrováckého srdcaře, pana Radomíra Smolky. Pod designem a grafickou úpravou publikace je podepsáno PROFURE studio pod vedením Zdeňka Mička.
NOVÝ EXPONÁT: „Naštěstí jen jedna“
Jediným exponátem, který v rámci akce „kulový blesk“ žádný jiný nenahrazoval, ale naopak počet rozšířil, je podvozek vozidla Tatra 116. Ten byl vyroben jen v jediném prototypovém kusu, a měl být předobrazem celé řady neplněpohonných vozidel s konvenční koncepcí podvozku, tedy s tuhými nápravami, odpruženými podélnými listovými pery. Zajímavost konstrukce spočívala i v té době progresivní trambusové budce, ale hlavně v umístění vzduchem chlazeného plochého motoru za přední nápravou pod ložnou plochou.
Sbírka osobáků žije – IV
Možná to bude pro mnohé překvapení, ale ve sbírce osobních vozidel Tatra donedávna chyběly vozy řady Tatra 603. Jediným zástupcem v expozici byla dlouhá léta jen závodní verze B5 z roku 1967, kterou doplnila T 603-2 z roku 1971 (tedy v provedení s „širokou“ maskou a hladkou kapotou), pořízená v rámci sbírky Jiřího Hlacha. V depozitáři je pak ještě vrak jednoho z exemplářů první série z roku 1956, přičemž jeho případná komplexní restaurace do původního stavu by spíše hraničila s výrobou repliky.
NOVÝ EXPONÁT: „Nejznámější Tatra“
Troufneme si tvrdit, že zřejmě nejznámější tatrovkou je jednostranný sklápěč Tatra 148. A to nejen pro své krásné a ladné tvary, ale i proto, že jako plastová hračka provází již několik generací kluků a holek. Bohužel ve sbírce samotné automobilky toto provedení dlouho chybělo, přičemž nebylo zastoupeno ani ve sbírce Jiřího Hlacha, pořízené v roce 2015.
Sbírka osobáků žije – III
V nově navržené expozici osobních automobilů Tatra by měla mít své místo i unikátní Tatra 624. Vznikla v polovině osmdesátých letech pouze v jednom kusu pro potřeby záchranného týmu AMK Narex. Ten stál i za vznikem záchranářských variant značených T 623, odvozených od luxusních limuzín Tatra 613. Tým Narex působil v roli zabezpečení zejména okruhových závodů, a to včetně Formule 1 na maďarském Hungaroringu.
120 let od narození Ericha Ledwinky
Dne 15. července 2024 uplynulo 120 let od narození automobilového konstruktéra, inženýra, pilota a automobilového závodníka Ericha Ledwinky, který se významně zapsal do konstrukční historie podniků Závody Tatra a. s., Závody Ringhoffer-Tatra a. s. a Steyr-Daimler-Puch AG.
Sbírka osobáků žije – II
Vedení Tatra Trucks a její majitelé stále pokračují v podpoře historického odkazu automobilky a ročně investují nemalé finanční prostředky jak do nákupu cenných historických modelů, tak i do jejich postupných oprav, či komplexních renovací. V loňském roce byla do sbírky pořízena dvě vozidla, patřící rodině Smékalů z Brna.
NOVÝ EXPONÁT: Základ nové řady
V rámci akce „Kulový blesk“ na počátku června letošního roku došlo i k výměně exponátů v tematickém celku věnujícímu se Tatře 815. A náhrada zapůjčeného vozu od pana Trlicy je vskutku unikátní a pro novodobou historii automobilky (myšleno po roce 1989) zásadní.
Sbírka osobáků žije – I
Mohlo by se zdát, že díky více než pěti letům prací na projektech nového Muzea nákladních automobilů Tatra (MNAT) a stavbě depozitáře pro restaurovanou národní kulturní památku Slovenskou strelu se začalo zapomínat na sbírku osobních vozidel Tatra a její prezentaci. Opak je však pravdou, což si dovolím shrnout v několika na sebe navazujících příspěvcích.
NOVÝ EXPONÁT: „HáBéčko“
Při červnovém „kulovém blesku“ se do expozice dostal i tzv. horský autobus, který je součástí sbírky Jiřího Hlacha, a to po velmi náročném a dlouhém procesu renovace.