ROZLOUČENÍ S NEPOSTRADATELNOU DUŠÍ MUZEA

Stanislav Monsport byl nejen pracovníkem Technického muzea Tatra Kopřivnice, kde strávil většinu penzijního života, ale především veselým člověkem, který prožil pestrý a bouřlivý život muzikanta. Rovněž byl organizátorem mnoha společenských akcí v rámci tzv. Závodního klubu ROH, které mělo své sídlo v dnešní Ringhofferově vile, kde se za doprovodu živé hudby konaly bujaré taneční zábavy. Stejně jako většina lidí v regionu i on strávil velkou část profesního života v automobilce Tatra, k níž citově přilnul.

 Závodní verze typu "T" v Kopřivnici.

Před několika dny se však vydal na další cestu, a proto mu chceme věnovat vzpomínku a poděkovat za oddanost a úsilí, se kterým několik desítek let pečoval o muzejní tatrovky. Začal zde působit v 90. letech, v období překotných změn ve fungování muzea a automobilky.

Záběr jeho muzejní činnosti byl opravdu široký. Aktivně reprezentoval muzeum na veteránských akcích, kde zajížděl muzejní exponáty. Jednalo se například o reprezentaci na rallye ke 100. výročí automobilů v Čechách, konané v Liberci v dubnu 1993. Z Technického muzea tehdy byly vypraveny automobily T 601 a T11.

Mezi jeho srdcové stroje ovšem patřila závodní varianta předkoncepčního typu „T“ s nímž absolvoval několik jízd. V roce 1995 například startoval na ostravské veterán rallye – Memoriálu ing. Františka Procházky anebo na Tatra Vetaran rallye Beskydy - Memoriálu Josefa Veřmiřovského.

Mimo řízení T 11 a T 601 se nebál ani obrněného transportéru OT 810- tzv. „obrněné Fany“, s níž prezentoval Technické muzeum nejen na akci Bahna (1995), ale dokonce tam tehdy zachraňoval zapadlou Tatru 813 8x8 ze sbírky Jiřího Hlacha. Oba exponáty se nyní nacházejí v expozici nákladních automobilů. V listopadu 1995 za sychravého počasí dovezl po ose nový přírůstek, Tatru 128.

Vedle veškeré této praktické stránky byl schopen psát poutavé a čtivé příspěvky o historii Tatry a jejich produktů do Světa motorů. Důležité je zmínit publikaci: 100 let automobilů Tatra z roku 1997 vydanou v edici tohoto časopisu. Rovněž byl autentickým průvodcem a vyhledávaným znalcem tatrovácké problematiky. V Technickém muzeu a v tatrovácké sbírce po sobě zanechal skutečně výraznou stopu, kterou nalezneme snad v každém koutě v podobě každodenní rutinní péče o exponáty, která je velice podstatná a často nedoceněná. Představme si skromného a tichého člověka jehož výsledky každodenní práce nejsou ve srovnání s běžnou prezentační činností muzea viditelné, avšak pro existenci muzea naprosto zásadní. Z této práce je nutné připomenout kompletace a renovace motorů (téměř 30 kusů) a několik podvozků, které nyní naleznete v obou tatrováckých expozicích.

Svoji práci vykonával s šibalským úsměvem, a hlavně s pokorou. Zanechal zde stopu náležící ke generaci, která pro muzeum pracovala převážně srdcem. Bez jejich zápalu, trpělivosti a houževnatosti v mnoha kritických situacích by nevznikl a nepřetrval bohatý a hmatatelný odkaz předešlých generací. Odkaz, který v kopřivnickém muzeu obdivují návštěvníci více než sedmdesát let.

Upřímnou soustrast rodině.


Fotoalbum

Závodní verze typu "T" v Kopřivnici.
Slavnostní zahájení Ralley ke 100, výročí automobilů v Čechách na náměstí v Liberci v dubnu 1993.
Veterán Rallye Beskydy 1993. Zastavení na Zavadilce.
Veteran Rallye Ostrava, 1994.
Stanislav Monsport s Miroslavem Klosem, Veteran Rallye Ostrava, 1994.
Po úspěšné reprezentaci zpátky v muzeu, Veteran Rallye Ostrava, 1994.
S Ladislavem Pálkou na Rallye Liberec-Zittau-Liberec, 16. 7. 1994.
S Karlem Rosenkranzem na Rallye Liberec-Zittau-Liberec, 16. 7. 1994.
Z akvizice obrněného transportéru OT 810 ("Fany"), 9. 3. 1994. Zleva: Stanislav Monsport a Karel Rosenkranz.
S Dušanem Porubou na Startu ostravské Veteran Rallye - Memoriálu ing. Františka Procházky, 27-28. 5. 1995.
S typem "T" ve Štramberku, 1995.
S obrněným transportérem OT 810 na akci Bahna 1995.
Akvizice Tatry 128 v Lovčicích u Hodonína, 29. 11. 1995. Zleva: Vláďa Miček, Stanislav Monsport, Alois Havel.
Převoz renovovaného podvozku TL4 do nové expozice Technického muzea v centru města v roce 1997.
Převoz dakarské čtyřkolky do nové expozice Technického muzea v roce 1997.
Stěhování hasičského automobilu typu "K" z roku 1910, duben 2021.
Stěhování podvozku T 25 z roku 1929, duben 2021.
Stěhování nákladních aut do MNAT, duben 2021.
Stěhování podvozku T 25 z roku 1929, duben 2021.
Stanislav Monsport při odvozu podvozku typu "K" do MNAT, 12. 4. 2021.
Stěhováno motoru T 930 do MNAT, duben 2021.
Stěhování převodového agregátu T 138 do MNAT, duben 2021.