4. června 2024  — 31. 5. 2025

O výstavě

 

TMA JAK V PYTLI

O tom, jak se kdysi svítilo…

Výstava věnovaná historickým formám svícení a rozdělávání ohně je postavena na muzejních sbírkových předmětech a experimentech Centra tradičních technologií Příbor. Velké množství světla, které nás dnes ve dne v noci obklopuje, nebylo v minulosti vůbec samozřejmostí a světlo a tma představovaly pro naše předky mnohem větší kontrast.

Nepřehlédněte

Muzeum (nákladních) automobilů Tatra Kopřivnice v roce 2024

Rok 2024 byl pro Muzeum nákladních automobilů Tatra Kopřivnice v mnohém zásadní a přelomový. Od 1. dubna došlo k připojení dřívějšího Technického muzea Tatra, prezentujícího osobní automobily, k Muzeu nákladních automobilů Tatra. Nově vzniklé Muzeum Tatra Kopřivnice, nadále pobočka Muzea Novojičínska, tak nyní spravuje tři objekty: Muzeum nákladních automobilů Tatra (MNAT), Muzeum osobních automobilů Tatra (MOAT) a Depozitář Slovenské strely. 

Temná dystopie „Labyrint světa a Ráj srdce“ na křižovatce literárních žánrů

Kulturní odkaz Jana Amose Komenského, z něhož si lze udělat představu o autorově myšlení, se dochoval zejména v jeho bohaté literární tvorbě. Mnohé Komenského knihy a spisy mají filozofický a didaktický charakter, ale zároveň obsahují vypravěčské prvky příznačné pro beletrii. Smysl pro napětí, fantazii i humorné postřehy se projevují v temném alegorickém příběhu Labyrint světa a Ráj srdce předznamenávajícím pozdější dystopie.

Jan Amos Komenský v napínavých příbězích dvou dobrodružných románů

Barokní myslitel, filozof, literát a humanista Jan Amos Komenský se dvakrát ocitl v centru napínavého vyprávění dobrodružných románů. Jako vedlejší postavu si ho vybrali spisovatelé Václav Fryček a Miloš Václav Kratochvíl, kteří ho uvedli do světa beletristické fikce. Komenský se stal postavou exotických příběhů zasazených mezi evropský a americký kontinent, ale oba autoři zachovávají historickou podstatu i kulturní identitu jeho osobnosti. 

MNAT: Velká cesta Čínou v tatrovkách

Letos v červenci tomu bylo 30 let, co šestice tatrováků ve třech T 815 ujela více než 15 300 kilometrů Čínou. Na téměř dvouměsíční výpravu nevyzpytatelnou zemí vzpomínal jeden z účastníků – Jiří Aleš.

MOAT: Tatra 90

Po několika letech se ze sbírky Tatra Trucks do expozice osobních automobilů Tatra vrátil prototyp šestisedadlové limuzíny T 90 s aerodynamickou karosérií, vyrobený v roce 1935. S tím rozdílem, že oproti fenomenálním Tatrám 77 nebo 87 nemá vzduchem chlazený osmiválec konstrukčně situovaný vzadu, ale pouze čtyřválec v přední části vozidla. Nicméně vyniká aerodynamickou karosérií, a především se zaoblenou přední kapotou, kterou má shodnou s nákladním vozidlem T 82, čímž se tvarově v kopřivnické produkci vymyká.

Výročí 70. let od otevření první expozice Jana Amose Komenského ve Fulneku

Během dlouhé sedmdesátileté historie bývalého Památníku Jana Amose Komenského ve Fulneku prošlo muzeum mnoha proměnami s různými expozicemi. My v následujícím příspěvku zohledníme především jeho složité počátky a první období po 2. světové válce, kdy začalo docházet k obnově historického objektu i přípravám na první expozici.