Rodný dům Františka Palackého v Hodslavicích

Z rodné světnice do velkého světa

Hodslavice ležící na rozhraní Kravařska a Valašska představovaly na sklonku 18. století prostor ovlivňovaný vzájemným prolínáním národnostních i kulturních vlivů. Vesnice se na jednu stranu svým založením i urbanismem blíží osadám v beskydském podhůří (Mořkov, Veřovice, Bordovice, Ženklava), ovšem i nadále je zde patrný vliv sousední jazykové a kulturní oblasti opírající se o německý Nový Jičín, jako správní a administrativní centrum bývalého panství. Přítomnost krajiny utvářené beskydskými horami opředenými slovanskou mytologií a blízkými etnicky německými vesnicemi přilehlého Kravařska výrazně ovlivnila pozdější Palackého vnímání politického a kulturního života v rámci českého a moravského prostoru. Významně se podílela na promýšlení jeho koncepce raně a vrcholně středověkých dějin českého státu založené na vzájemném stýkání a prolínání slovanského a germánského prvku. Návštěvníky čeká unikátní expozice instalovaná přímo v rolnické usedlosti Jiříka Palackého zpřístupňující prostory venkovské školy, obytnou světnici i místnost, v níž se roku 1798 budoucí historik, filosof a politik narodil. Charakter chalupnické usedlosti přibližuje vesnickou komunitu Hodslavic utvářející na počátku 19. století svébytný agrární mikrosvět.

Nepřehlédněte

MNAT: Velká cesta Čínou v tatrovkách

Letos v červenci tomu bylo 30 let, co šestice tatrováků ve třech T 815 ujela více než 15 300 kilometrů Čínou. Na téměř dvouměsíční výpravu nevyzpytatelnou zemí vzpomínal jeden z účastníků – Jiří Aleš.

MOAT: Tatra 90

Po několika letech se ze sbírky Tatra Trucks do expozice osobních automobilů Tatra vrátil prototyp šestisedadlové limuzíny T 90 s aerodynamickou karosérií, vyrobený v roce 1935. S tím rozdílem, že oproti fenomenálním Tatrám 77 nebo 87 nemá vzduchem chlazený osmiválec konstrukčně situovaný vzadu, ale pouze čtyřválec v přední části vozidla. Nicméně vyniká aerodynamickou karosérií, a především se zaoblenou přední kapotou, kterou má shodnou s nákladním vozidlem T 82, čímž se tvarově v kopřivnické produkci vymyká.