Tatra 13 - první nákladní automobil s centrální nosnou rourou

V roce 2024 uplynylo 100 let od doby, kdy byl do výroby uveden typ malého nákladního automobilu Tatra 13. Nákladní automobily byly v Kopřivnici vyráběny již od roku 1898, ale typ Tatra 13 byl první, u kterého byla poprvé využita koncepce vzduchem chlazeného motoru ve spojení s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.

Tatra 13 valník

Koncepci začala Tatra používat v roce 1923, kdy představila osobní lidový automobil Tatra 11. Duchovním otcem vozidla byl konstruktér Hans Ledwinka, (14. 2. 1878–2. 3. 1967), který dokázal myšlenky a konstrukce svých předchůdců využít pro realizaci funkčního celku. V době vzniku automobilu Tatra 11 hospodařila továrna s přibližně 800 000 m2 pozemků, z čehož celých 500 000 m2 připadlo na továrnu. Tovární budovy zabíraly celkem 128 000 m2. Výrobu zajišťovalo 4 000 dělníků a 350 úředníků, což ukazuje výrobní potenciál firmy.

Tatra 11 měla dvouválcový vzduchem chlazený plochý motor typu boxer s rozvodem OHV o objemu 1 056 cm³. Výkon byl 8,8 kW (12 koní) při 2 500 až 2 800 otáčkách za minutu. Přes čtyřstupňovou převodovku byly hnány zadní, nezávisle na sobě uložené polonápravy. U tohoto typu byla brzděna pouze zadní kola. Již od samotného počátku byla Tatra 11 dodávána v mnoha variantách: pro přepravu osob jako otevřený vůz, pevná limuzína, nástavková limuzína či sportovní kabriolet. Schopnosti automobilu na nerovných silnicích i mimo ně často udivoval odborníky automobilového průmyslu doma i v zahraničí. Jednoduchý vzduchem chlazený motor o výkonu 12 koní dával vozidlu potřebný přepravní potenciál. V nejběžnější variantě  Tatry 11 – Limuzína byla cena 39 600 korun.

Tohoto potenciálu využili konstruktéři při dalším vývoji automobilů a v roce 1924 byl na bázi Tatry 11 vyvinut malý nákladní automobil, který se od osobní verze lišil především svou velikostí a určením mimo osoby převážet také různý náklad. Již na první pohled byl nový náklaďák větší než jeho osobní předchůdce. Dostal robustnější konstrukci podvozku, váha se zvýšila na 1200 kg a byl schopný uvézt až jednu tunu nákladu. K tomu mu dopomohla také zesílená zadní náprava vybavená pneumatikami 710 x 90 mm vpředu a většími pneumatikami 820 x 120 mm vzadu. Brzdy byly pouze na zadní nápravě. Tyto však byly konstrukčně upraveny a tvořila je dvojice brzdových čelistí působících na jeden široký buben. Rozvor náprav byl 2763 mm a celková délka vozidla v provedení valník byla 4 500 mm. Motor zůstal stejný jako u osobní verze s výkonem 12 k při 2000 ot/min. Byl propojen se suchou mechanickou převodovkou 4 + 1, která s udávaným výkonem motoru 8,8kW dokázala auto rozjet až na 45 km/h. Spotřeba benzínu činila 9–10 l/100 km. Objem palivové nádrže byl 32 l.

Nákladní automobil Tatra 13 byl v Kopřivnici vyráběn od roku 1924 a nástavby vozidel se lišily dle užití. Vedle nejčastěji poptávaných valníků jsou evidovány omnibusy, dodávky, skříňové typy včetně skříní odnímatelných, sanitky a také pohřební vozy. Prvním evidovaným vozidlem Tatra 13 v obchodní knize podniku byl valník pro Antonína Tácka z Třeboně s výrobním číslem 3213, který si vozidlo převzal 16. dubna 1924. Hned druhým vozem T 13 byl omnibus pro Kúpele–Lublovna. Zájem o tento typ velikosti vozidla ukazuje i třetí objednávka, T. a A. Baťa si objednali sanitku pro své zlínské závody. Čtvrtý evidovaný vůz byl pohřební pro důvěrnický sbor krematoria v Moravské Ostravě. Malý výčet typu z první produkce ukazuje, že se Tatra tímto typem vozidla dostala do oblasti, ve které byla tato velikost žádaná. Celkově bylo v letech 1924–1933 vyprodukováno 762 kusů těchto vozidel.
 

Radim Zátopek
kurátor Muzea nákladních automobilů Tatra Kopřivnice


Fotoalbum

Tatra 13 Omnibus
Tatra 13 sanita
Tatra 13 pohřební vůz
Tatra 13 pro přepravu vězňů
Tatra 13 skříňová
Podvozek Tatry 13 v muzeu
Podvozek Tatry 13 v muzeu
Podvozek Tatry 13 v muzeu