NOVÝ EXPONÁT: „Naštěstí jen jedna“

Jediným exponátem, který v rámci akce „kulový blesk“ žádný jiný nenahrazoval, ale naopak počet rozšířil, je podvozek vozidla Tatra 116. Ten byl vyroben jen v jediném prototypovém kusu, a měl být předobrazem celé řady neplněpohonných vozidel s konvenční koncepcí podvozku, tedy s tuhými nápravami, odpruženými podélnými listovými pery. Zajímavost konstrukce spočívala i v té době progresivní trambusové budce, ale hlavně v umístění vzduchem chlazeného plochého motoru za přední nápravou pod ložnou plochou.

Podvozek Tatry 116

Prototyp dvounápravového valníku s šestiválcovým plochým motorem byl postaven dle dostupných materiálů v roce 1949 a absolvoval řadu interních zkoušek, o čemž svědčí jen velmi málo dochovaných fotografií. Absolvoval i porovnávací zkoušky s „klasickými“ nákladními Tatrami té doby, z nichž celkem logicky vyšel mírně řečeno neúspěšně. V rámci uvažované řady měly být třínápravové vozy poháněny osmiválcem, odvozeným ze šestiválce – ke stavbám dalších vozů však již naštěstí nedošlo a „tatrovácká“ koncepce s páteřovou nosnou rourou a výkyvnými polonápravami zůstala zachována.

Vůz byl do muzejních sbírek převeden v 80. letech 20. století. Dochovaný podvozek bez kabiny a valníkové nástavby v neutěšeném a neúplném stavu byl z depozitáře vytažen na konci dubna roku 2022. Kompletní renovaci, doplnění chybějících dílů a lakování bylo provedeno pány Karlem Bordovským a Alešem Váňou, bývalými zaměstnanci automobilky, kteří se ve svém důchodovém věku věnují péči a údržbě exponátů. Odborné vedení, včetně zajištění potřebných dílů, znovu zajišťoval Ondřej Skácel.

Renovace podvozku byla dokončena v lednu 2024. S ohledem na to, že podvozek je nepojízdný vlastní silou, byla manipulace s ním při umístění v expozici poněkud složitější, ale zkušení řidiči ze Zkušebny vozidel automobilky si s tím bez problémů poradili. Představu o tom, jak kompletní vůz vypadal, si návštěvník našeho muzea může udělat dle doprovodné plachty, v jejíž blízkosti je podvozek umístěn. V plánu pak je „kompletace“ vozidla pomocí rozšířené reality, jako je tomu i u jiných našich exponátů.

A ještě jedna zajímavost na závěr – šestiválcový plochý motor T 116 byl použit i v jednom z prvních prototypů horského autobusu Tatra 500 HB. U dalších prototypů, a i pozdější série, byl však použit osmiválec T 108 původem z Tatry 128.

Radomír Smolka
zástupce majitele sbírky Tatra


Fotoalbum

Podvozek Tatry 116
Podvozek Tatry 116
Podvozek Tatry 116
Podvozek Tatry 116
Podvozek Tatry 116
Podvozek Tatry 116
Podvozek Tatry 116
Podvozek Tatry 116