„Sedmička“
Se vstupem České republiky do NATO a nabytými zkušenostmi z účastí v tendrech různých armád bylo jasné, že stávající řady T 815-2 Armax a T 815-6 Force již nebudou stačit aktuálním požadavkům. V roce 2007 tak byla na trh uvedena nová řada vozidel, u které se počítalo s označením T 817, jež bylo záhy změněno na T 815-7 a v roce 2016 řada přijala staronové označení Force.
T 815-7 byla prvním sériovým vozem, který měl výhradně vzduchové pérování předních náprav, což umožnilo navýšení nosnosti předních náprav až na 10 tun. V základní nabídce T 815-7 figurují motory Tatra, a to v kombinaci s vlastní manuální převodovkou, případně s automatickou převodovkou značky Allison. Alternativou k motorům Tatra jsou motory Cummins. U speciálů stavěných na míru se objevují i motory Caterpillar.
Průběžné modernizace
„Sedmička“ našla uplatnění i v civilním sektoru, především v těžebním průmyslu a u hasičských sborů. Vysoká flexibilita Tatry se naplno projevila také ve výrobě podvozků pro výrobce speciálních nástaveb. Při první zásadní modernizaci (2012) došlo ke sjednocení podvozkových dílů s novou civilní řadou Tatra Phoenix, druhá modernizace v roce 2015 se týkala kabiny, která dostala přepracovaný skelet a novou přístrojovou desku. V nabídce jsou rovněž kabiny dvoudveřové i čtyřdveřové v různém stupni balistické a protiminové ochrany.
Označení T 815-7 nese i doposud největší a nejvýkonnější automobil Tatra v historii – osminápravový speciál 16×8 s řízením šesti náprav s celkovou hmotností 92 tun, který byl vyroben v roce 2015 jako nosič vrtné soupravy.
S tuhými nápravami pro armádu
Když se v polovině 50. let začaly pro československou armádu vyrábět třínápravové „třítunky“ Praga V3S, nikdo netušil, že ve službě zůstanou více než padesát let. „Vejtřaska“ byla nahrazena až typem Tatra 810. Její první prototyp byl představen na výstavě IDET 2005 v Brně.
V únoru 2006 pak Tatra obdržela závaznou objednávku a obsáhlý soubor požadavků od Ministerstva obrany České republiky na dodávku celkem 556 vozidel. Nový typ byl (i přes historickou shodu s kolopásovým transportérem z 50. let) označen Tatra 810 a stal se po téměř osmdesáti letech prvním nákladním vozem Tatra s tuhými nápravami vlastní konstrukce.
Následovaly další dílčí objednávky ze strany Armády České republiky, přičemž nejvíce bylo dodáno valníků, druhou nejpočetnější variantou byl valník se zvedacím zadním čelem. V několika kusech byly dodány i valníky s kompletně pancéřovanou kabinou. Od základní armádní varianty pak byla odvozena i verze civilní, ale prodeje v letech 2010–2014 nedosáhly ani čtyř desítek kusů.
Na Blízký východ
Na výstavě IDEX 2009 v Abú Dhabí byla vystavena zjednodušená verze valníku T 810, která následně absolvovala sérii testů. Na jejich základě a po intenzivních obchodních jednáních byla na počátku roku 2013 podepsána obchodní smlouva s Královstvím Saúdská Arábie na dodávku několika stovek vozidel T 810 a zavedení montáže a výroby vozidel Tatra v nově vybudované továrně. První dvě stovky vozidel byly vyrobeny v Kopřivnici, další dodávky již probíhají formou CKD sad a montáž vozidel na místě realizují proškolení zaměstnanci pod dohledem tatrováků.
Tactic
Tatra 810 se nakonec dočkala v roce 2016 i svého jména – Tactic. Název se však již v souvislosti s původním modelem víceméně nepoužívá a je určen pro nástupce vyvíjeného od roku 2017. Světovou premiéru měl prototyp zásadně modernizovaného vozu s vlastní kabinou na výstavě Idex 2019 opět v Abú Dhabí. Produkce původního provedení s komponenty Renault byla ukončena v roce 2020.
Tatra Phoenix
Nástupcem Tatry 815 se stal model Tatra Phoenix, jehož vývoj byl zahájen v roce 2010. Vůz s číselným označením Tatra 158 využívá, na základě dohody s firmou DAF, motory Paccar a kabiny DAF řady CF.
Tatra Phoenix nabídla proti svému předchůdci kompletně změněnou přední část podvozku, a to včetně nové řady vlastních přídavných převodovek. Přední nápravy již byly konstruovány výhradně pro vzduchové pérování, kterému bylo přizpůsobeno i zcela nové řízení. Modernizováno bylo pérování zadní, převzaté z původní řady TerrN°1.
Neustále vylepšován
Sériová výroba Phoenixu byla zahájena na podzim roku 2011 a již během následujících dvou let tento vůz svými prodeji překonal původní TerrN°1 a stal se více než důstojným nástupcem Tatry 815. Phoenix se dočkal i mezinárodního uznání, když se v soutěži Truck of the Year v roce 2012 umístil na druhém místě.
V roce 2015 byl představen model Phoenix s přídomkem Euro VI, odkazující na plnění aktuální emisní normy. Nabídku rozšířily i nápravy s kotoučovými brzdami. Od roku 2020 pak došlo k další unifikaci, když byla původní verze Euro III, resp. Euro V, sjednocena s verzí Euro VI.
Do konce roku 2020 bylo vyrobeno více než tři tisíce Phoenixů. Rozmanitost variant je opravdu velmi široká. Phoenix nabízí unikátní verze pro zemědělce (někdy označované jako Tatraktor), těžební průmysl a stavebnictví, které doplňují extrémně zajímavé varianty pro holandský trh. Velké množství Phoenixů bylo výrazným způsobem „customizováno“ (přizpůsobeno) dle unikátních požadavků zákazníků.
TEMATICKÉ CELKY:
01 – Počátek výroby vozidel
02 – Malá užitková vozidla s páteří
03 – Tatra ve službách hasičů
04 – Nákladní vozy s páteří
05 – Tatra 111 a její sourozenci
06 –Tatra 805
07 – Obrněnci s geny Tatry
08 – Tatra 138/148
09 – Tatra 813
10 – Tatra 815
11 – Marné naděje
12 – Se sportovními ambicemi
13 – Za dobrodružstvím
14 –Tatra v novém miléniu
Historie sbírky vozidel Tatra