Tatra ve službách hasičů

Tatra se může chlubit dlouhou a bohatou tradicí výroby hasičských vozů. Již v roce 1909 začala výroba dvou hasičských speciálů, a to NW typ K, který měl mechanicky hnané čerpadlo umístěné v zadní části vozidla. 

Tatra ve službách hasičů
Tatra ve službách hasičů

Hasiči za první republiky

Od té doby vznikala vozidla pro hasičské sbory téměř u každého z vyráběných typů. Jednalo se                    o modifikace podvozků osobních i užitkových typů jako T 26/30, T 72 nebo T 43. Cílem bylo přesunout       k požáru co nejvíce hasičů, a to současně s dostatečně výkonným čerpadlem pro vodu, ve většině případů v podobě přívěsu. Významnými výrobci hasičských nástaveb té doby byli Hrček & Neugebauer z Brna, Hasičské závody, a. s., v Čechách pod Kosířem, tzv. Smékal, nebo THZ ze Slatiňan.

Vlastních hasičských verzí se dočkaly také nákladní vozy předválečné produkce, především T 27. Jeho vyšší nosnost totiž umožnila nejen převoz početného hasičského sboru, ale především přímo na vozidlo integrovat čerpadlo a větší množství potřebného příslušenství.  

Nástup velkých cisteren

V poválečném období se podíl hasičských variant výrazně zvýšil. Na bázi T 111 vzniklo několik hasičských speciálů s prodlouženou kabinou. S nástupem výroby Tatry 138 a později Tatry 148 se podvozek pro hasičské vozy stal již standardně nabízeným řešením. Nejvíce se hasičské nástavby uplatnily na vozech T 138, později také T 148, které se vyráběly v Karose ve Vysokém Mýtě, později v pobočném závodě v Poličce. Vozy obsahovaly nádrž na 6 000 litrů vody a 600 litrů pěnidla a výkonné čerpadlo s průtokem 3 200 litrů za minutu. Pro hašení požárů ve výškách byly určeny nástavby s výsuvnými žebříky i vysokozdvižnými plošinami.

V 60. a 70. letech se do obecních sborů dobrovolných hasičů dostávaly vozy T 805, které umožňovaly          v přední části nástavby přepravu sedmi hasičů, v zadní části vozidla byla umístěna přenosná stříkačka. Standardně disponovaly i velkým vyhledávacím světlometem.

Své uplatnění u hasičů našla také čtyřnápravová Tatra 813, a to opět jako podvozek pro výsuvné žebříky nebo jako velkokapacitní cisterna Rosenbauer pro petrochemické podniky.

Cíleně pro hasiče

Při vývoji Tatry 815 se tak již od počátku logicky počítalo s podvozkem pro hasičskou cisternu. Podvozek     s označením PR2, osazený silným dvanáctiválcem, opět v kombinaci s hasičskou nástavbou z Karosy           v Poličce (dnešní firma THT), se stal velmi brzy po zahájení sériové výroby Tatry 815 koloritem československých silnic a základní výbavou hasičských sborů.

V 90. letech uvedla Tatra na trh dvounápravový podvozek s čtyřdveřovou kabinou pro přepravu šesti hasičů, který umožňoval zástavbu malé cisterny, čerpadla i potřebného vybavení. Po několika modernizacích figuruje tento vůz v nabídce automobilky dodnes.

Úspěšným pokračovatelem tradice výroby hasičských vozidel se pak v roce 2009 stala řada Tatra 815-7 Force vyznačující se praktickou nízkou průjezdní výškou.     

 

TEMATICKÉ CELKY:
01 – Počátek výroby vozidel 
02 – Malá užitková vozidla s páteří
03 – Tatra ve službách hasičů
04 – Nákladní vozy s páteří
05 – Tatra 111 a její sourozenci
06 –Tatra 805
07 – Obrněnci s geny Tatry
08 – Tatra 138/148
09 – Tatra 813
10 – Tatra 815
11 – Marné naděje
12 – Se sportovními ambicemi
13 – Za dobrodružstvím
14 –Tatra v novém miléniu

Historie sbírky vozidel Tatra