Území:
Sbírka kamenných plastik a stavebních artefaktů zahrnuje území bývalého okresu Nový Jičín, odkud byly deponovány jednotlivé předměty na základě stavebních, sanačních a architektonických změn. Největší měrou jsou zastoupeny lokality měst Nový Jičín, Fulnek a Bílovec.
Předměty:
Sbírka navazuje na soubor historických sbírek muzea před rokem 1945, který byl v průběhu 70. - 80. let 20. století rozšířen o množství předmětů v souvislosti s demolicemi a přestavbami historických objektů. Velký podíl na tom měla přítomnost pracoviště SÚRPMO v Novém Jičíně a následná stavební skupina při tehdejším muzeu. Sbírkový soubor se skládá ze tří hlavních okruhů: církevní památky (sochy světců a světic, náhrobky a náhrobní kříže, křtitelnice, zvony), měšťanské památky (domovní portály, cechovní znamení, měšťanské merky) a šlechtické památky (znaky, erby, náhrobky). Zvláštní oddíl tvoří soubor kamenných a bronzových bust významných osobností kulturního a politického života. Ve sbírce se nachází několik předmětů mající přímou vazbu na nemovité kulturní památky v regionu a dále pak předměty zapsané samostatně jako movité kulturní památky v rejstříku Ministerstva kultury. Sbírkové předměty s heraldickou tématikou mají ve sbírce své dominantní postavení a jejich význam je navýšen sbírkotvornou koncepcí muzea. Mezi výjimečná renesanční díla, popisovaná již v práci Bartoloměje Paprockého Zrcadlo slavného Markrabství moravského... z roku 1593, se řadí náhrobní deska Jana Oderského z Lidéřova. Pískovcová deska s datací 1543 se znaky pánů z Lidéřova, ze Zvole, Pogorellů a Wejdů byla původně umístěna ve farním kostele sv. Mikuláše v Bílovci. Dalším významným pozdně gotickým artefaktem je alianční znak Jana staršího ze Žerotína a jeho manželky Machny z Nové Cerekve původem z fulneckého hradu. Dokladem barokní doby a posilování významu měšťanstva je náhrobní deska písaře Bernarda Poleniho z roku 1661, původem ze hřbitova u kostela sv. Trojice v Novém Jičíně. Předměty postupně procházejí náročným procesem restaurování, na kterém se již několik let podílí rovněž Ministerstvo kultury ze svých dotačních programů. Výsledkem všech těchto snah bude vznik samostatného lapidária, němého svědka záchrany cenného architektonického dědictví.
Období:
Rozmezí 15. - 20. století, rozsáhlou část sbírky tvoří renesanční náhrobníky a znaky majitelů jednotlivých panství regionu.