Jawa 250 – 1939

 

Cestovní motocykl Jawa 250 vyráběný v letech 1934 až 1946 byl prvním projektem nové Restaurátorské dílny na FS, VŠB-TU Ostrava. Motocykl je velmi jednoduché konstrukce a na jeho vývoji se od roku 1930 podílel výborný motocyklový závodník a konstruktér, pan George William Patchett. Celkem bylo do roku 1946 vyrobeno 14 tisíc kusů Jawy 250.

Již první pohled na motocykl před zahájením prací ukázal, že je technický stav motocyklu celkově nevyhovující, a to jak pro provoz na pozemních komunikacích, tak pro další uchování vozidla. S ohledem na původní stav a doporučení Turínské charty bylo rozhodnuto, že se motocykl nebude renovovat, ale restaurovat, což znamenalo zachovat jeho původnost a patinu, samozřejmě s maximálním využitím dostupných originálních dílů a zachováním bezpečnosti a spolehlivosti provozu jako dopravního prostředku.

Podmínka provozuschopnosti byla také důvodem jediného odklonu od požadavků Turínské charty, když bylo rozhodnuto o opravě motocyklu do stavu, kdy vyjel z továrny, tedy o částečné změně historie motocyklu z důvodu odstranění dobových úprav provedených předchozími majiteli. To se týkalo zejména pozdějších úprav předního světlometu, karburátoru, postranní schránky a tandemového sedla (nosiče).

 

Technické parametry motocyklu:

Výroba 1934 – 1940; 1945 – 1946
Motor vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec
248 cm3 (ø 63 x 80 mm; vrtání x zdvih)
Výkon 6,6 kW (9 k) při 3 850 min-1
Spojka vícelamelová suchá třecí
Převod primární - válečkovým řetězem v olejové lázni
sekundární - válečkovým řetězem
Převodovka třístupňová oddělená, konstrukce Albion
Řazení řazení ruční pravostranné; páka na převodovce nebo na nádrži (možnost přestavby na nožní řazení)
Rám lisovaný z ocelového plechu
Rozměry délka - 1 930 mm
šířka - 740 mm
výška - 950 mm
rozvor - 1 255 mm
světlá výška - 130 mm
výška sedla - 630 ÷ 660 mm
Hmotnost 95 kg
Maximální rychlost 100 km·h-1
Spotřeba paliva 3 ÷ 4 l na 100 km
Pořizovací cena 5 490 Kč (v roce 1939)