Výstava o fenoménu Tatra

V našem muzeu je k vidění výstava „Fenomén Tatra“, po nedávno ukončené výstavě studentů Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské Valašské Meziříčí další přehlídka studentských prací, inspirovaných naší expozicí a workshopy v ní uskutečněnými. Studenti ateliéru Grafického designu Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně vytvořili pod vedením svých pedagogů plakáty inspirované značkou Tatra.

Více se dozvíte v příspěvku vedoucího ateliéru Grafického designu, pana docenta Mgr. A. Pavla Nogy, ArtD.

Výstava o fenoménu Tatra

Fenomén Tatra

Tatra jako symbol

Digitální svět první čtvrtiny 21. století zrychlil i znejasnil vnímání času, sociální sítě pohlcují své konzumenty a uměle vytvářejí tzv. “události” tam, kde o nic nejde a zdůrazňují význam lidských figurek, které ve skutečnosti žádnými osobnostmi nejsou. Kde jsou dnes skutečné hodnoty? Říkává se, že kvalitu a význam lidského díla prověřuje čas. 125 let nepřetržité výroby nákladních automobilů, to je příklad vrcholné kreativní a technologické lidské činnosti znějící vlastně jako pohádka. Chuť realizovat vlastní sny, vytáhnout je z říše fantazie na světlo světa a “dát jim život”, patří mezi základní stavební kameny každého stávajícího nebo budoucího tvůrce. Proto je “fenomén Tatra” tak silným inspiračním zdrojem i pro studenty grafického designu Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (FMK UTB). Mít v názvu školy jméno vizionáře, který své sny dokázal realizovat, zavazuje. Považuji za důležité, aby studenti detailně poznávali i další příklady geniality lidského ducha a prostřednictvím tvořivé práce se s nimi aktivně seznamovali a vytvářeli si na ně vlastní názor. Kout české země, který dal světu uznávaného vykladače lidských snů Sigmunda Freuda, geniálního hudebního skladatele Leoše Janáčka a nákladní automobil Tatra, který svůj náklad dokáže spolehlivě dovézt do cíle uprostřed sněhu v podmínkách Sibiře i v moři písku africké pouště, může pro studenty být jakýmsi iniciačním místem, odrazovým můstkem a důkazem, že i z původně skromných podmínek se dá dobýt svět. Jenom je třeba pracovat a nepolevovat v úsilí.

Ateliér Grafický design na FMK UTB ve Zlíně

Můžeme se možná přít, zda-li je přesnější slovní spojení “grafický design”, “vizuální komunikace” nebo třeba “komunikační design”. Ale právě schopnost usnadnit komunikaci, přenést rychle a srozumitelně informaci tam, kam je třeba, je hlavní předností našeho absolventa. A taky tu informaci umět vizuálně atraktivně zabalit a prodat. Naši absolventi se proto dobře uplatňují v praxi, je o ně zájem, možná i proto, že konkrétní zadání od skutečných zákazníků řeší už během studia v rámci svých semestrálních prací a většina z nich si v designérské praxi mimo školu také samostatně přivydělává. Snažíme se, aby jejich tvůrčí záběr byl co možná nejširší – od korporátního designu přes grafickou úpravu publikací s důrazem na ilustraci, ale i typografii, informační a obalový design až třeba po kritický a spekulativní design. Studenty vedeme k samostatnému myšlení a otevřenému pohledu na svět. Můžete se o tom přesvědčit na našich webových stránkách “agdzlin.cz”.

Výstava Fenomén Tatra

Studenti ateliéru Grafický design prostřednictvím plakátu jako obrazového média vzdali hold tisícům zaměstnanců kopřivnické automobilky, kteří se kdy podíleli na vývoji a výrobě nákladních automobilů Tatra. Plakáty vznikaly pod pedagogickým vedením Jany Dosoudilové, Ondřeje Chorého a Pavla Nogy. Některé plakáty jsou animované. Pokud si do svých mobilních telefonů zadarmo stáhnete aplikaci Artivive, můžete si na displeji prohlédnout i jejich skrytou audiovizuální tvář.

Děkujeme Muzeu Novojičínska a především Muzeu nákladních automobilů Tatra Kopřivnice za možnost realizovat tento výstavní projekt.

Pavel Noga, vedoucí ateliéru Grafický design FMK UTB ve Zlíně


Fotoalbum

Plakát k výstavě "Fenomén Tatra"
Instalace výstavy
Instalace výstavy
Instalace výstavy
Instalace výstavy
Instalace výstavy