TATRA OČIMA ANTONÍNA VURSTA – 3. díl: Šasi T 815 aneb napůl tatrovka

V Muzeu nákladních automobilů Tatra leckoho může překvapit exponát, který se pyšní na kapotě třeba znakem Karosa. Stroje, které známe jako Tatra, ale v Kopřivnici se vyrobily jen částečně. Jednalo se o dokonalé skloubení jedinečného tatrováckého podvozku s nástavbou, která vozu dodává konečnou podobu i konečný účel. Putujme spolu s tatrováckým konstruktérem Antonínem Vurstem po mapě bývalého Československa za nejrůznějšími výrobci nástaveb, které se montovaly na šasi T 815.

T 815 270R55 (nástavba THT Polička)

Nejen hasiči na tatrovácké koncepci

Významné místo v sortimentu vozidel Tatra měla (a stále mají) šasi. Jejich odběrateli byli tuzemští výrobci účelových nástaveb. Tyto firmy je po kompletaci s tatrováckým šasi následně prodávali uživatelům v tuzemsku i zahraničí jako svůj finální výrobek. Nejsou to pouze výrobci hasičských nástaveb, ale třeba i domíchávačů, jeřábů či tatrovky, které vyrážely za dobrodružstvím do světa.

Šasi „rámové“ a „bezrámové“

V sortimentu Tatry byly vždy dva hlavní typy šasi. Tzv. „rámové“ - šasi s průběžným rámem, který končil minimálně v prostoru zadních náprav. Rámová šasi byla označována písmeny PR (PR1, PR2,...). A dále tzv. „bezrámové“ - šasi s krátkým rámem, který byl upevněn na příčníky první nápravy a končil za kabinou řidiče (držákem náhradního kola). Taková šasi poznáme podle označení písmenem „P“. Šasi s krátkým rámem se dále vyráběla v provedení se sníženou polohou kabiny řidiče a skrývala se pod označením „PJ“.

Provedení šasi s krátkým rámem bylo možné realizovat pouze u automobilů značky Tatra a to díky páteřové konstrukci jejich podvozku a způsobu přenosu kroutícího momentu a otáček z motoru na kola.

Finalisté

Právě takto se říkalo v Tatře (v době bývalého Československa) národním podnikům, které montovaly na tatrovácká šasi nejrůznější nástavby. Antonín Vurst jako vývojový konstruktér připravoval šasi civilní řady pro jejich montáž. Zavzpomínal na všechna místa, kam jezdíval jednat o požadavcích finalistů a vzájemných návaznostech.

VSS Košice montovaly na šasi T 815 P13 cisterny (vodní, PHM, fekál).

ZTS Tisovec na šasi T 815 P14 univerzální dokončovcí stroj (UDS).

VŽKG - na šasi T 815 PR1 - přepravník betonové směsi a remenový nakladač,

           - na šasi T 815 PR4 - výměnné nástavby (plošiny se čtyřmi výsuvnými podpěrami pro přepravu panelů.

KAROSA Vysoké Mýto (THT Polička) na šasi T815 PR2 a R55 hasičské nástavby.

SSaZ Nová Paka (Kobit Jičín) na šasi T815 PR1 nástavby na údržbu silnic a dálnic.

ČKD Slaný na šasi T 815 P17 a T 815 PJ jeřábové nástavby.

STASIS Horní Slavkov na šasi T 815 P17 a P 24 domíchávače betonu.

ZVVZ Milevsko na šasi T 815 PR1 cisterny na přepravu práškového materiálu (mouka ap.)

TAZ Trnava na šasi T 815 Z (Agro) výměnné nástavby pro potřeby v zemědělství (cisterna, velkoobjemová korba, rozmetadlo chlévské mrvy,...)

Pan Vurst velmi rád vzpomíná nejen na cestování a poznávání krás bývalého Československa, ale také na lidi, které potkával a přátelství, která se na služebních cestách rozvíjela a přetrvávala desítky let. A jako správní tatrováci vyjížděli s kolegy vždy v sedle osobní tatrovky. Proto není divu, že v otázce oblíbeného vozu má jasno - designově i co do komfortu na plné čáře vítězí T 603 hned v závěsu za T 613. V těchto vozech najezdil stovky a stovky kilometrů a s luxusní šestsettřináctkou se dostali i tam, kde normálně byly pro jiné “dveře zavřené”. Prostě slovy pana Vursta „zážitků bylo mraky.“

---
Kateřina Mokryšová

Přečtěte si také:
 
Tatra očima Antonína Vursta - 4. díl
Tatra očima Antonína Vursta - 2. díl
Tatra očima Antonína Vursta - 1. díl


Fotoalbum

T 815 KHA 28 (nástavba Rosenbauer)
T 815 GTC 6x6 (nástavba Výzkumný ústav kolejových vozidel Vagonka Studénka)
T 500 HB (nástavba Karosa Vysoké Mýto)
T 148 AM-368 6x6 domíchávač betonu (nástavba STASIS Horní Slavkov)