Nejen hasiči na tatrovácké koncepci
Významné místo v sortimentu vozidel Tatra měla (a stále mají) šasi. Jejich odběrateli byli tuzemští výrobci účelových nástaveb. Tyto firmy je po kompletaci s tatrováckým šasi následně prodávali uživatelům v tuzemsku i zahraničí jako svůj finální výrobek. Nejsou to pouze výrobci hasičských nástaveb, ale třeba i domíchávačů, jeřábů či tatrovky, které vyrážely za dobrodružstvím do světa.
Šasi „rámové“ a „bezrámové“
V sortimentu Tatry byly vždy dva hlavní typy šasi. Tzv. „rámové“ - šasi s průběžným rámem, který končil minimálně v prostoru zadních náprav. Rámová šasi byla označována písmeny PR (PR1, PR2,...). A dále tzv. „bezrámové“ - šasi s krátkým rámem, který byl upevněn na příčníky první nápravy a končil za kabinou řidiče (držákem náhradního kola). Taková šasi poznáme podle označení písmenem „P“. Šasi s krátkým rámem se dále vyráběla v provedení se sníženou polohou kabiny řidiče a skrývala se pod označením „PJ“.
Provedení šasi s krátkým rámem bylo možné realizovat pouze u automobilů značky Tatra a to díky páteřové konstrukci jejich podvozku a způsobu přenosu kroutícího momentu a otáček z motoru na kola.
Finalisté
Právě takto se říkalo v Tatře (v době bývalého Československa) národním podnikům, které montovaly na tatrovácká šasi nejrůznější nástavby. Antonín Vurst jako vývojový konstruktér připravoval šasi civilní řady pro jejich montáž. Zavzpomínal na všechna místa, kam jezdíval jednat o požadavcích finalistů a vzájemných návaznostech.
VSS Košice montovaly na šasi T 815 P13 cisterny (vodní, PHM, fekál).
ZTS Tisovec na šasi T 815 P14 univerzální dokončovcí stroj (UDS).
VŽKG - na šasi T 815 PR1 - přepravník betonové směsi a remenový nakladač,
- na šasi T 815 PR4 - výměnné nástavby (plošiny se čtyřmi výsuvnými podpěrami pro přepravu panelů.
KAROSA Vysoké Mýto (THT Polička) na šasi T815 PR2 a R55 hasičské nástavby.
SSaZ Nová Paka (Kobit Jičín) na šasi T815 PR1 nástavby na údržbu silnic a dálnic.
ČKD Slaný na šasi T 815 P17 a T 815 PJ jeřábové nástavby.
STASIS Horní Slavkov na šasi T 815 P17 a P 24 domíchávače betonu.
ZVVZ Milevsko na šasi T 815 PR1 cisterny na přepravu práškového materiálu (mouka ap.)
TAZ Trnava na šasi T 815 Z (Agro) výměnné nástavby pro potřeby v zemědělství (cisterna, velkoobjemová korba, rozmetadlo chlévské mrvy,...)
Pan Vurst velmi rád vzpomíná nejen na cestování a poznávání krás bývalého Československa, ale také na lidi, které potkával a přátelství, která se na služebních cestách rozvíjela a přetrvávala desítky let. A jako správní tatrováci vyjížděli s kolegy vždy v sedle osobní tatrovky. Proto není divu, že v otázce oblíbeného vozu má jasno - designově i co do komfortu na plné čáře vítězí T 603 hned v závěsu za T 613. V těchto vozech najezdil stovky a stovky kilometrů a s luxusní šestsettřináctkou se dostali i tam, kde normálně byly pro jiné “dveře zavřené”. Prostě slovy pana Vursta „zážitků bylo mraky.“
---
Kateřina Mokryšová
Přečtěte si také:
Tatra očima Antonína Vursta - 4. díl
Tatra očima Antonína Vursta - 2. díl
Tatra očima Antonína Vursta - 1. díl