Ale naše sbírka neustrnula, stále se rozšiřuje. Například tento týden bychom mohli nazvat oranžový. Získali jsem totiž dva nové přírůstky, které byly lakovány přímo z výroby v oranžové barvě. Z Tatry byly dodávány jako podvozky s přípravou pro sklápěcí korbu a zpravidla i s pomocným pohonem na zadní části motoru (ze spojky). Jak je z fotek patrné, jsou to silničářské sypače. Starší je zástupce řady Tatra 815 v provedení Euro 2, tedy modifikace vyráběná sériově od roku 1995. Náš konkrétní vůz byl vyroben v roce 1997 a dostal se k nám od Správy silnic Moravskoslezského kraje, střediska Nový Jičín. Tato Tatra bojovala na silnicích našeho kraje plných 25 let. Ačkoliv papírově se jedná o letitou babičku, zdraví jí docela slouží. Má najeto necelých 190 000 km a po drobných opravách bude zase v plné kondici. Jedná se o podvozek 4x4 s desetistupňovou převodovkou a třístranně sklopnou korbou.
Mladší „babička“ má 20 let a najeto téměř 350 000 km. Sloužila v Rýmařově. Pro nás je zajímavá tím, že má motor již plnící emisní normu Euro 3 a kabinu řady TerrNo 1 v tzv. „modernizovaném“ provedení. Tedy topení Diavia, lomenou, levo-pravou přístrojovou desku, "vykouslé" prahy, odlitek pedálové konzoly apod. Ve své době to byla obrovská modernizace kabiny řady T815. Podvozek je třínápravový s připojitelným pohonem přední nápravy, desetistupňovou převodovkou a vzadu lehkým kombinovaným pérováním. Tato Tatra se k nám dostala i s kompletní silničářskou nástavbou. I tento vůz bude po drobných opravách zase plně funkční.
Máme radost, že se nám podařilo získat vozy, které ve sbírce zatím zastoupeny nemáme. Obrovské poděkování patří všem, kteří se na získání vozidel podíleli.
Ondřej Skácel, Lukáš Filip