Expedice Tatra kolem světa

V úterý 17. března 1987 opustilo brány kombinátu Tatra speciální expediční vozidlo T 815 GTC se státní poznávací značkou NJA 11–68, aby po krátkém rozloučení s vedením kombinátu a zástupci města Kopřivnice vyjelo směrem k hlavnímu městu Praha. Následující den, tedy ve středu 18. března 1987, oficiálně v 16.00 odstartovalo ze Staroměstského náměstí na cestu, která trvala více než tři roky a vedla všemi kontinenty světa, s výjimkou Antarktidy. Přítomnost stovek motoristických nadšenců v Kopřivnici i v Praze udělala ze startu expedice nepřekonatelný zážitek, který z jejich vzpomínek nevymizel ani po dlouhých letech.

Expedice Tatra kolem světa

Expedice Tatra kolem světa měla připomenout devadesáté výročí zahájení výroby prvního automobilu a úspěšně navázala na předcházející expediční a dálkové cesty s vozidly Tatra.

Bylo použito vozidla T 815 6x6 GTC (Grand Tourist Caravan), jehož základ tvořil sériový podvozek T 815 ve verzi 6x6, za použití klasické tatrovácké koncepce s osvědčeným vzduchem chlazeným desetiválcovým motorem T3-929-30 o výkonu 208 KW. Na uvedený podvozek bylo ve spolupráci VÚKV (Výzkumný ústav kolejových vozidel) Studénka provedeno projekční a konstrukční řešení obytného modulu, který byl následně ve Vagónce Studénka vyroben.

Spojením modulu s uvedeným podvozkem vzniklo expediční vozidlo T815 6x6 GTC. Vozidlo bylo konstrukčně navrženo tak, aby poskytlo pětičlenné posádce maximální cestovní pohodlí po dobu tří let v různých klimatických podmínkách. Celý prostor byl velmi variabilní a dokázal vytvořit celkem tři uživatelská prostředí, a to ložnici, volnočasový a konferenční prostor. Přeměna jednotlivých prostředí spočívala v nastavení sedadel, příručních stolků a centrálního stolu ve středu vozidla. Modul byl rovněž vybaven sprchovým koutem, šatnou, pracovnou a kompletní kuchyní. Vedle vybavení běžného použití byl vůz vybaven také prostory pro uložení dvoumístného motorového rogala z JZD Červenka a malého československého motocyklu Babeta. 

Posádku expedice tvořili kameraman Filmových studií Barrandov Jiří Stőhr, žurnalista redakce časopisu ,,Zápisník“ Dr. Petr Bárta, překladatel, tlumočník a navigátor Ing. Stanislav Synek, geolog, pilot rogala a zdravotník RNDr. František Jeniš. Automobil řídili Dalibor Petr a Karel Valchař, řidiči a pracovníci kombinátu Tatra. Na posledním úseku z Číny posílil posádku Ing. Aleš Novák, který v expedici zastával funkci vedoucího a zároveň nahradil na expedici tragicky zesnulého Františka Jeniše.

Celkem expedice projela 67 států a ujela 140 000 km.

Po tříletém putování světem, dne 30. dubna 1990, překročila T815 GTC naposled hraniční přechod a 4. května 1990 expedice oficiálně ukončila svou jízdu na místě startu, Staroměstském náměstí v Praze.

Ačkoliv se expedici nedostalo očekávaného uznání, jedná se o počin, který dokonale prověřil nejen schopnosti vozidla, ale i posádky, především řidičů a navigátora, který pro toto mohutné vozidlo vždy dokázal najít správnou cestu. Řidiči a zároveň mechanici zase dokázali udržet provoz bez jediné poruchy, která by znamenala odstavení vozidla, což svědčí o kvalitě automobilů Tatra obecně.

V dubnu 2021 bylo expediční vozidlo Tatra 815 GTC umístěno v nově otevřeném Muzeu nákladních automobilů Tatra, kde může návštěvník nejen obdivovat jeho vnější vzhled a velikost, ale také pomocí rozšířené reality nahlédnout do útrob tohoto jistě zajímavého konceptu expedičního vozidla. V bezprostřední blízkosti je vystaven také unikátní model od slovenského modeláře Marka Kassy, složený z 10 115 součástí, s funkčním podvozkem, odpruženými sedadly a dalšími neuvěřitelně přesnými detaily.

Radim Zátopek
Kurátor Muzea nákladních automobilů Tatra


Fotoalbum