Hasičský speciál je jediným dochovaným z celkem sedmi vyrobených vozidel, upravených švédskou firmou Karla Verken – jednalo se o jediné hasičské provedení na podvozku Tatry 111. Byl vyroben v roce 1956 a expedován bez kabiny, pouze s čelní stěnou a podlahou s ovládacími prvky. Široká kabina s bohatým prosklením a vnitřním vedením pro lafetu na střeše pak byla zhotovena, stejně jako kompletní nástavba, ve Švédsku. Po dokončení byl vůz přidělen na letiště v Malmö, kde sloužil téměř 30 let. Poté byla darována místnímu aerospolku, kde zůstala stát na větru a dešti.
Od roku 2004 se aerospolek snažil na internetu najít někoho, kdo by automobil zachránil. Nakonec jej v roce 2011 koupil právě Milan Horka a převezl do Česka. Tatra zde dostala nový motor (původní byl zarezlý) a byla zprovozněna, na rozsáhlejší karosářské opravy se však již nedostalo. Při slavnostním otevřen nového Muzea nákladních automobilů Tatra pak proběhla první nezávazná jednání o tom, že by vůz odkoupila TATRA TRUCKS a.s., což se, po schválení vedením společnosti a majitelů uskutečnilo v dubnu letošního roku. Na začátku července byl pak nový přírůstek přivezen do Kopřivnice a umístěn v depozitáři.
Samozřejmě dalším cílem je provedení kompletní renovace do původní podoby a vozidlo následně prezentováno veřejnosti – kdy se tak stane je zatím ve fázi jednání. Aktuálně totiž TATRA TRUCKS a.s. realizuje komplexní opravy hned několika vozidel, které budou v nejbližších měsících postupně dokončovány.
Radomír Smolka, 26. 8. 2022