Další přírůstky ve sbírce

Vedení společnosti Tatra Trucks a.s. společně s jejími majiteli pokračují v podpoře budování unikátní sbírky vozidel Tatra. V průběhu srpna se uskutečnily hned dvě významné události.

Další přírůstky ve sbírce

Předně se podařilo po více než dvou letech dokončit kompletní renovaci třístranného sklápěče Tatra 138 z roku 1966, který je součástí sbírky Jiřího Hlacha. Ten jej pořídil v 90. letech za 2 000 Kč protiúčtem za nově prodanou Tatru z jeho dealerství. Vůz se pak v roce 2015 stěhoval společně s ostatními vozy sbírky do Kopřivnice. V roce 2021 byla ve spolupráci s Tatra servisem Talosa ve Starém Jičíně pod vedením pana Zdeňka Filipa zahájena jeho kompletní renovace v podobném rozsahu jako předtím u T 813 8x8 S1, známé jako „Drtikolka“, která je ozdobou naší expozice. Vůdčí osobností byl, stejně jako v dalších případech, pan Ondřej Skácel, který zajišťoval podklady, náhradní díly, výkresovou dokumentaci a dbal na maximální shodu s originálním dobovým provedením. Atraktivní barevné provedení původně modrého vozu kombinující tmavě červenou a bílou bylo zvoleno dle dobového prospektu.

Po několikaměsíčním jednání se podařilo dohodnout koupi nového exponátu, který do Tatry doputoval v úterý 15. srpna. Jedná se o vojenské provedení Tatry 148 ve valníkové verzi s navijákem (typ VN) v původním provedení, které se nazývá „jednička“ (T2-148 se začala vyrábět v roce 1979), což je na první pohled poznat dle masky kapoty a na druhý – pohledem na podvozek – uložením zkrutných tyčí předního pérování. Vůz byl vyroben v roce 1976 a sloužil samozřejmě v tehdejší Československé lidové armádě, odkud se po vyřazení dostal do výprodeje. Koupil jej pan Václav Kopecký z Karlštejna, který jej pouze vizuálně opravil a doplnil chybějící či poškozené díly. Jinak je vůz v naprosto původním stavu. A není divu, vždyť za svůj dosavadní „život“ najezdil jen něco málo přes osm tisíc kilometrů. Sbírka Tatry se tedy – opět díky aktivitě Ondřeje Skácela – obohatila o vůz, kterých se v tomto provedení dochovalo jen mizivé procento a když tak v dosti zuboženém stavu.

Oba vozy se 15. srpna 2023 potkaly na zkušebním polygonu Tatry nejen se svými aktuálními pokračovateli, ale i s Tatrou 813 Kolos Antonína Slezáka, který svůj vůz poskytl pro nedávno skončenou prezentaci Tatry v muzeu Daf v Eindhovenu. Kvalitu (a atraktivitu) obou nových přírůstků do sbírky můžete posoudit na přiložených fotografiích.

Samozřejmě se počítá s tím, že se obě tatrovky stanou součástí expozice Muzea nákladních automobilů Tatra, a to náhradou za zapůjčené exponáty T 138 S3 a T 148 domíchávač. A nebudou rozhodně samy – aktuálně se finišují renovace hned několika dalších exponátů. Jedná se o autobus Tatra 500 HB, Tatru 138 CAS 32 v původním barevném provedení, Tatru 148 S1, Tatru 815-6 LIWA (1. prototyp), podvozek Tatra 116 a letecký naviják Herkules-III s motorem z Tatry 128. Návštěvníci muzea se tak mohou stále těšit na něco nového.

Radomír Smolka, zástupce vlastníka sbírky a spoluautor expozice muzea


Fotoalbum