Jako první švédské Volvo
Bezpečnostní pásy jako takové jsou vynálezem druhé poloviny 19. století. Tyto však nebyly ještě určeny pro automobily. Podíváme-li se do historie bezpečnostních pásů, které známe v automobilech dnes, dohlédneme do půli minulého století. Švéd Nils Bohlin přichází s patentem na tříbodové bezpečnostní pásy, které byly v roce 1959 poprvé instalovány v modelech Volvo Amazon a PV544. Tehdy ještě nebyly samonavíjecí, podobně jako u tehdejších dvoubodových bezpečnostních pásů.
První bezpečnostní pásy pro tatrovky
A kdy se objevil tento základní bezpečnostní prvek poprvé v tatrovkách? Od ledna 1969 nabyla účinnosti vyhláška č. 139/1968 Sb., podle které musely být osobní automobily vybaveny na předních sedadlech bezpečnostními pásy s tříbodovým uchycením (kombinované bezpečnostní pásy břišní a ramenní). Tatra na toto byla připravena a bezpečnostní pásy se stávají standardní výbavou předních dvou sedadel šestsettrojky 2-603 model 68.
Nákladní auto TATRA získává tříbodové bezpečnostní pásy až po sametové revoluci
U nákladních tatrovek je to trochu složitější. Primárně zákony určovaly používání bezpečnostních pásů u osobních vozů. Teprve vyhláška Ministerstva dopravy č. 102/1995 Sb. §76 určuje pravidla pro vybavenost bezpečnostními pásy u řidiče a spolujezdce i u nákladních vozidel. Z archivních materiálů je dohledatelné, že první nákladní vůz s tříbodovými bezpečnostními pásy byl vyroben právě v roce 1995 jako typ T 815 - 270S13, zároveň první automobil v provedení EURO II. Byl však vyroben jediný kus.
Mezi prvními náklaďáky, ve kterých se montovaly bezpečnostní pásy, byl například i letištní tahač T 815 TPL 28 235 6x6.1 R. Dvoumístné pevné sedadlo umístěné mezi sedadly řidiče a spolujezdce je vybaveno bederním bezpečnostním pásem. Takové dvoubodové bezpečnostní pásy se montovaly v 80. letech do nákladních vozů právě na sedadlo mezi řidičem a spolujezdcem, pokud jím disponovaly.
Výjimkou se staly sportovní vozy na Rallye Paříž – Dakar. Již první dvě upravené Tatry 815, které závodily v roce 1986, měly nainstalované čtyřbodové bezpečnostní pásy. Tak jako třínápravové, tak i všechny následující “dakarky” chránil své řidiče stejný bezpečnostní systém.
Na závěr snad jen dodat, že dodnes je odborníky považován bezpečnostní pás za nejdůležitější bezpečnostní prvek v automobilu. Připoutejte se proto, řidiči, vždy, když sedáte za volant osobního, ale i nákladního vozidla.
A pro úplnost je ještě nutno dodat, že v zákoně je ukotvena podmínka, podle které nemusí být připoutány v autě posádky bezpečnostních sil a integrovaného záchranného systému, kterým by pásy bránily v rychlém vysednutí z vozidla. Výjimka se také vztahuje na instruktory autoškol a řidiče menší než 150 cm, kteří jsou starší 18 let.
Kateřina Mokryšová