Co napsali o Tatře 11
Cestami úplně odlišnými šla při tvoření svého malého vozu kopřivnická „Tatra“. Její konstrukce znamená malé překvapení a jsme přesvědčeni, že vzbudí zájem všech odborníků ciziny. Jest také proč: motor vzduchem chlazený, dvouválcový flat-twin 1*1 l obsahu, diferenciál pevný, diferenciální hřídele kloubové, péra napříč, a co nejpodivuhodnějšího – bez rámu. Totiž vlastně rám jest nahražen silnou ocelovou rourou, jíž probíhá kardanová hřídel a která spojuje diferenciální skříň s motorovým agregátem. Podivuhodné a jistě originální.
Nescházelo ovšem těch, kteří měli obavy, co se stane, až praskne péro nebo vidlice, spojující chassis s karoserií. Těm na uklidněnou možno uvésti celou řadu případů u normální konstrukce, kde otázka „co se stane?„ má v logických důsledcích na konci krematorium, a nikoho nenapadne, vyčítati jim to jako vadu. To právě musí být tak uděláno, aby to neprasklo, v tom je celý vtip.
Druhá část obdivovatelů, jichž u standu Tatry nescházelo, lámala si hlavu motorem. Jestli prý se nezahřeje atd. Věřím v tom ohledu firmě, která tvrdí, že při nejtěžších zkouškách motor nezahřeje, naopak, v zimě bývala mu spíše na závadu příliš nízká teplota, proti čemuž bylo nutno učiniti opatření. Konstruktivně jest tento motor velmi pozoruhodný a zejména chlazení jest promyšleno a pracováno vzorně. Z vlastní zkušenosti pak mohu říci, že tento malý vůz jede do „Pískováku“ v Libni třetí (se čtyřmi osobami, prosím!), na rovině dosáhne hladce přes 70 km (opět se 4 osobami) a že péruje obdivuhodně.
Chcete ještě víc? Cena jeho jest pak ze všech vozů velkých firmem domácích „nejlidovější“ a proto pro vše možno mu předvídati skvělou budoucnost. Část její inkassoval již na výstavě, neboť mluvilo se o čísle objednávek, na naše poměry jistě rekordním. Ostatní dvě typy Tatry, čtyřválec a šestiválec „grand luxe“ měl novinky v pouze v detailech, co jim ovšem nijak neubralo na obdivovatelích a – kupcích.