Nová expozice umožňuje zhlédnout téměř 80 vozů, přes 20 motorů a také množství modelů a jiných drobných exponátů. To vše je vystaveno v rámci 14 tematických celků s ohledem na časovou posloupnost výroby. Kromě obvyklé produkce typologických řad se některé z celků věnují specifickým odvětvím – tatrám ve službách hasičů, tatrám expedičním nebo těm se sportovními ambicemi.
Historii podniku do druhé světové války se věnuje první, druhý a čtvrtý tematický celek. V rámci expozice se návštěvník seznámí se zakladatelem podniku Ignácem Šustalou, který začal v roce 1850 v Kopřivnici vyrábět kočáry zvané Neutitscheinka. V průběhu let se výroba začala soustředit mj. na železniční vagóny a následně došlo k prvním experimentům s automobily. Počátky těch nákladních reprezentuje replika prvního nákladního vozu NW, jehož originál byl realizován už v roce 1898. Prohlédnout si můžete rovněž představitele počátku sériové výroby – podvozek TL 4 s rámovou konstrukcí. Vozy tohoto typu vycházely z vozidel TL 2 a spolu s nimi se staly těžištěm automobilové produkce v období první světové války.
Období po roce 1918 přineslo společenské, politické, ekonomické i kulturní změny. Zásadní roli měla přetrvávající poválečná hospodářská krize. To se pochopitelně dotklo také automobilového průmyslu – pozornost se proto obrátila směrem k lidovému vozu. Ten se v roce 1923 stal tématem pražské automobilové výstavy, kde svůj vůz představila rovněž Kopřivnická vozovka. Tehdy se zrodila „malá Tatra 11“ konstruktéra Hanse Ledwinky. Přihlížející diváky uchvátila svou jednoduchou konstrukcí páteřového rámu s výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným zážehovým motorem. Vůz odstartoval novou éru v dějinách podniku a jeho konstrukční řešení se stalo signifikantním znamením vozu Tatra dodnes. V expozici jsou prezentovány typy T 11, T 12 i první čistě užitkový vůz T 13. Následují typy malých užitkových vozidel s páteří – T 26/30, T 72, T 82, T 93, T 43, T 43/52. Od roku 1927 se pak v nabídce podniku objevil první skutečně nákladní automobil s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami – Tatra 23 přezdívaná Buldok. Období meziválečných nákladních vozů je v muzeu dále zastoupeno typy T 24/67, T 25 a T 85.
Po vypuknutí druhé světové války se ve středu zájmu ocitl zbrojní průmysl. Ani ten automobilový ale nezůstal stranou. Okolnosti spojené s tímto obdobím přibližuje pátý celek – Tatra 111 a její sourozenci. Vývoj vozu T 111 byl zahájen v roce 1942 a už v roce 1943 se rozběhla jeho sériová výroba. Pro pohon Tatry 111 byl poprvé v historii automobilky použit vznětový vzduchem chlazený motor. Legendární T 111 se udržela ve výrobě až do roku 1962, kdy ji plně nahradil nový typ T 138. Od vozu T 111 bylo odvozeno několik dalších typů. V expozici je k vidění například těžký tahač T 141 nebo valník T 128.
Na poválečnou výrobu a produkci do roku 1989 se zaměřuje celkem pět tematických celků. Během prohlídky se seznámíte s vozy vyvíjenými pro armádní i civilní potřebu. K vidění je například řada vozů T 805 přezdívaných Kačena. Tuto přezdívku si vysloužily díky kolébavému pohybu při jízdě. Hned opodál můžete obdivovat obrněnce s geny Tatra – OT-810 či OT-64, který dokázal plavat na vodní hladině. Zájem jistě vzbudí designová ikona Tatra 138 z přelomu 50. a 60. let, jejíž líbezné tvary okouzlí nejednoho člověka. Úspěšně na ni navázal typ T 148, kterého se poprvé v historii automobilky vyrobilo více než 100 000 kusů. Svou velikostí vás ohromí Tatry 813. Vznikly z potřeby vývoje nového dělostřeleckého tahače a nakonec se uplatnily také v civilní oblasti. Jejich výroba odstartovala v roce 1967. Můžete se těšit na provedení T 813 8×8 KOLOS i variantu T 813 S1 8×8 zvanou Drtikolka. Následný vývoj kopřivnických automobilů byl zásadně ovlivněn rozhodnutím RVHP, které stanovilo, že Tatra bude výhradním výrobcem terénních nákladních vozidel s nosností nad 12 tun. Vývoj nové Tatry 815 trval téměř deset let. Vyráběla se v různých modifikacích a stala se nejdéle vyráběným vozem značky Tatra. V této části si kromě jiných můžete prohlédnout vojenský prototyp T 815 VT 8×8 z roku 1974 s původním provedením kabiny nebo prototyp cisterny na palivo Tatra 815-6 8×8 LIWA PETRA.
Produkci po sametové revoluci je věnován celek s označením Nová produkce. Po roce 1989 se podnik musel vypořádat s celou řadou obtíží. Řeč je například o zhroucení obchodních vztahů, nástupu tržního hospodářství i střídání majitelů. Složité období přese automobilů byl zásadně ovlivněn rozhodnutím RVHP, které stanovilo, že Tatra bude výhradním výrobcem terénních nákladních vozidel s nosností nad 12 tun. Vývoj nové Tatry 815 trval téměř deset let. Vyráběla se v různých modifikacích a stala se nejdéle vyráběným vozem značky Tatra. V této části si kromě jiných můžete prohlédnout vojenský prototyp T 815 VT 8×8 z roku 1974 s původním provedením kabiny nebo prototyp cisterny na palivo Tatra 815-6 8×8 LIWA PETRA. Produkci po sametové revoluci je věnován celek s označením Nová produkce. Po roce 1989 se podnik musel vypořádat s celou řadou obtíží. Řeč je například o zhroucení obchodních vztahů, nástupu tržního hospodářství i střídání majitelů. Složité období společnost ustála a mohla tak pokračovat ve vývoji nových automobilů. Novodobou produkci prezentují vozy Tatra 815-2 Terra, Tatra 810 a Tatra 815-7. Pozornosti by neměla uniknout zmínka o patentovém řešení, zvaném King Frame, které v podstatě umožnilo přetrvání tatrovácké koncepce dodnes.