NOVÝ EXPONÁT: „Nejznámější Tatra“

Troufneme si tvrdit, že zřejmě nejznámější tatrovkou je jednostranný sklápěč Tatra 148. A to nejen pro své krásné a ladné tvary, ale i proto, že jako plastová hračka provází již několik generací kluků a holek. Bohužel ve sbírce samotné automobilky toto provedení dlouho chybělo, přičemž nebylo zastoupeno ani ve sbírce Jiřího Hlacha, pořízené v roce 2015.

NOVÝ EXPONÁT: „Nejznámější Tatra“

Vše se změnilo díky aktivitě Ondřeje Skácela, který v polovině roku 2019 předložil vedení společnosti Tatra Trucks nabídku na odkup „dampru“, jak se někdy této variantě přezdívalo. Prvním majitelem vozu, vyrobeného v roce 1978, byly Jihomoravské cukrovary n. p. Uherské Hradiště, závod Břeclav. Po roce 1989 vůz vystřídal několik vlastníků, posledním z nich byl pan Václav Ryšavý. A právě od něj se v říjnu 2019 notně unavený sklápěč v netypicky modré barvě stěhoval do Kopřivnice, a to nejprve do depozitáře.

V rámci schváleného plánu renovací pak byl vůz v červenci 2021 převezen do Zákaznického centra Tatry v Kopřivnici, kde byla zahájena jeho komplexní oprava. Sklápěč byl rozebrán doslova do šroubku, provedena byla revize a opravy podvozku, převodovky i motoru, paralelně s tím i karosářské opravy kabiny. Zadána byla výroba úplně nové korby. Práce na opravách byly přerušeny v době, kdy probíhala revitalizace samotného Zákaznického centra a nedokončený sklápěč tak byl převezen zpět do depozitáře.

Na konci roku 2023 pak došlo k dohodě s autorizovaným servisem Talosa ve Starém Jičíně, vedeným Zdeňkem Filipem, a z depozitáře putoval sklápěč právě sem. Dokončen byl 4. června 2024 a pak už se vlastní silou přestěhoval do našeho muzea.

„Náš“ sklápěč prošel během své služby typickým osudem jeho souputníků, včetně mnoha oprav. Byť byl vyroben v roce 1978, tedy v původním provedení T 148, do sbírky se dostal již jako „dvojka“, což je patrné zejména na masce kapoty, a hlavně na pérování přední nápravy, resp. na uložení torzních tyčí, které již bylo velmi blízké provedení z tehdy vyvíjené T 815. Sklápěč tak v naší expozici představuje typickou „dvojku“. „Jedničku“ v původním, navíc vojenském, provedení reprezentuje valník T 148 VNM, který se sklápěčem doplnil modifikovanou expozici.

I renovaci tohoto vozu metodicky a se smyslem pro detail vedl Ondřej Skácel – sklápěč tak svým barevným provedením odpovídá tomu, jak vozy v době sériové výroby sjížděly z montážní linky. Velký dík patří oběma zmíněným servisům, které odvedly špičkovou práci.

Radomír Smolka
zástupce majitele sbírky Tatra

 


Fotoalbum

Tatra 148
Tatra 148
Tatra 148
Tatra 148