Bruno Sojka pocházel ze statkářské rodiny na Brněnsku, dostalo se mu kvalitního vzdělání nejen na reálném gymnáziu ve Starém Brně, ale i ve Francii, mluvil několika jazyky a hrál na klavír nebo na harmoniku. Vysoká škola zemědělská ho měla připravit na převzetí rodinných statků v Alexovicích a Budkovicích, ovšem vášeň pro automobily a závodění byla silnější a studium nedokončil. První závodní úspěchy zahájil na voze Fiat svého otce ve dvacátých letech v Prostějově, Luhačovicích anebo v Hradci Králové. Výraznější výsledky však získávala až na voze Bugatti 37A, kterou mu otec zakoupil od brněnského lékaře prof. MUDr. Otakara Bittmanna anebo na BMW nebo Cisitalii.
V roce 1949 do národního podniku Tatra nastoupil Bruno Sojka jako instruktor mladých závodníků a v průběhu tohoto roku se vyvinuly 2 nové závodní automobily T 602 Tatraplan Sport a T 607 monopost, považované tehdy za nejrychlejší závodní automobily u nás. Na konci téhož roku se začala rodit T 601 zvané Monte Carlo. Ve všech zmiňovaných typech se při soutěžích testovaly různé verze motorů T 600 a T 603.
Konkrétně s Brunem Sojkou je spojen hlavně T 602 Tatraplan Sport, jehož konstrukce nejlépe splňovala aerodynamické vlastnosti. S tímto typem se v roce 1949 uvedl na Masarykově okruhu v Brně a posléze na dalších závodech v Československu. Ovšem T 602 se mu stala také osudnou na konci června 1951. Při zkušební jízdě před závodem Ecce Homo u Šternberku nezvládl zatáčku a tragicky zahynul. Dodnes tuto tragédii připomíná nejen Sojkova zatáčka, ale především dochovaný podvozek tohoto vozidla v expozici osobních vozidel v Kopřivnici a je tak pietní připomínkou talentovaného závodníka.
Závodní éra od konce čtyřicátých a padesátých let 20. století patří k výrazným kapitolám historie Tatry v politicky komplikované době. V Tatře se tehdy sešla zajímavá skupina osobností zapálená do vývoje a závodění jako Jiří Klos, Ing. Julius Mackerle, Ing. Boleslav Hanzelka, Adolf Veřmiřovský, Jaroslav Pavelka, J. Chovanec, Alois Kopečný nebo Lubomír Rek a také Bruno Sojka. Nakonec tohle dynamické období v padesátých letech uzavírají rekordy monopostu T2-607.
Mgr. Michaela Bortlová
kurátorka Muzea osobních automobilů Tatra
Zdroje: Tatrovák 1949, Zemský archiv Opava