Bruno Sojka (1909–1951)

Tímto příspěvkem chceme připomenout 115. výročí od narození Bruna Sojky, automobilového závodníka, který v poválečném vývoji závodní činnosti Tatry výrazně ovlivnil výsledky tatrováckého týmu v letech 1949–1951.

Bruno Sojka

Bruno Sojka pocházel ze statkářské rodiny na Brněnsku, dostalo se mu kvalitního vzdělání nejen na reálném gymnáziu ve Starém Brně, ale i ve Francii, mluvil několika jazyky a hrál na klavír nebo na harmoniku. Vysoká škola zemědělská ho měla připravit na převzetí rodinných statků v Alexovicích a Budkovicích, ovšem vášeň pro automobily a závodění byla silnější a studium nedokončil. První závodní úspěchy zahájil na voze Fiat svého otce ve dvacátých letech v Prostějově, Luhačovicích anebo v Hradci Králové. Výraznější výsledky však získávala až na voze Bugatti 37A, kterou mu otec zakoupil od brněnského lékaře prof. MUDr. Otakara Bittmanna anebo na BMW nebo Cisitalii.

V roce 1949 do národního podniku Tatra nastoupil Bruno Sojka jako instruktor mladých závodníků a v průběhu tohoto roku se vyvinuly 2 nové závodní automobily T 602 Tatraplan Sport a T 607 monopost, považované tehdy za nejrychlejší závodní automobily u nás. Na konci téhož roku se začala rodit T 601 zvané Monte Carlo. Ve všech zmiňovaných typech se při soutěžích testovaly různé verze motorů T 600 a T 603.

Konkrétně s Brunem Sojkou je spojen hlavně T 602 Tatraplan Sport, jehož konstrukce nejlépe splňovala aerodynamické vlastnosti. S tímto typem se v roce 1949 uvedl na Masarykově okruhu v Brně a posléze na dalších závodech v Československu. Ovšem T 602 se mu stala také osudnou na konci června 1951. Při zkušební jízdě před závodem Ecce Homo u Šternberku nezvládl zatáčku a tragicky zahynul. Dodnes tuto tragédii připomíná nejen Sojkova zatáčka, ale především dochovaný podvozek tohoto vozidla v expozici osobních vozidel v Kopřivnici a je tak pietní připomínkou talentovaného závodníka.

Závodní éra od konce čtyřicátých a padesátých let 20. století patří k výrazným kapitolám historie Tatry v politicky komplikované době. V Tatře se tehdy sešla zajímavá skupina osobností zapálená do vývoje a závodění jako Jiří Klos, Ing. Julius Mackerle, Ing. Boleslav Hanzelka, Adolf Veřmiřovský, Jaroslav Pavelka, J. Chovanec, Alois Kopečný nebo Lubomír Rek a také Bruno Sojka. Nakonec tohle dynamické období v padesátých letech uzavírají rekordy monopostu T2-607.

Mgr. Michaela Bortlová
kurátorka Muzea osobních automobilů Tatra

Zdroje: Tatrovák 1949, Zemský archiv Opava


Fotoalbum

Bruno Sojka
(* 5. 11. 1909–† 30. 6. 1951)
Zaměstnanci Tatry podílející se na vývoji a stavbě vozu, 1949
Modeláři při výrobě kopyta pro tvarování karosérie, 1949
Bruno Sojka při závodě
Zleva: Bruno Sojka, ?, Lubomír Rek, Adolf Veřmiřovský
Ecce Homo u Šternberku - po nehodě 30. 6. 1951 – „Sojkova zatáčka“
Pohřební průvod, Brno 1951
Oba podvozky T 602 v Technickém muzeum Tatra v Kopřivnici, 1967
Sojkův podvozek v současné expozici Muzea osobních automobilů Tatra