Akce kulový blesk v MNAT: Oranžové tatrovky 148

Na začátku června dojde v prostorách naší expozice k větším změnám od otevření muzea. Od 3. do 7. června 2024 bude proto Muzeum nákladních automobilů Tatra zavřeno. Některé zapůjčené vozy se vracejí majitelům, aby se na jejich místa představili noví čtyřkolí krasavci. A tak se naše muzeum rozloučí mimo jiné se dvěma ikonickými tatrovkami. Domů pojedou jednostranný sklápěč Tatra 148 S1 6x6 a domíchávač betonu Tatra 148 AM-368 6x6.  Kam že se budou vracet?

Akce kulový blesk v MNAT: Oranžové tatrovky 148

Do muzea se tyto kousky dostaly díky panu Ondřeji Skácelovi, který zápůjčku zajistil u dalšího tatrováckého fandy pana Jana Kupského, který má své tatrovky zaparkované v prostorné hale v Liberci. Jako téměř většina tatrováckých srdcařů svou lásku k této značce získal v dětství díky tatínkovi, který s tatrovkami jezdil. Svůj první vlastní náklaďák si pořídil v půlce 90. let minulého století, v době, kdy začal v roce 1996 podnikat. Od té doby se jeho sbírka rozrostla.

Oranžová sklápěčka

Byla to vlastně náhoda. Poprvé potkal tatrovku pan Kupský v Praze. Pomáhala s opravou chodníku a už tenkrát se do ní zakoukal, i když nevypadala moc zdravě. Dělníci dostali na pana Kupského kontakt. Za rok a půl se ozvali. „Chcete ji, nebo ji máme dát do šrotu?” Byla zachráněna, vyzvedl si ji z Loun u majitele firmy, která ji vlastnila.

Rekonstrukce svépomocí trvala minimálně rok. Tatra sice byla pojízdná, kabinu ale měla například skrznaskrz prohnilou. Lak dostala původní, pokud se tomu tak dá říct, správný odstín hledali podle dílů, které ještě tak úplně na tatrovce neztratili glanc. Svůj drahý nový kabát si sklápěčka stačila odpracovat. Svou nynější patinu získala při navážce písku a štěrku, když pomohla na stavbě nové haly v majitelově firmě.

Ikonický domíchávač T 148

I tento mix zachránil pan Kupský „z kopřiv”, když dosloužilý vůz koupil od stavební firmy v České Lípě. A i tentokrát se vypotilo mnoho a mnoho potu při opravě. Existuje dokonce zajímavé video, které zvěčnilo únavnou dřinu při čištění bubnu od betonu pneumatickým strojem.

Co vše skrývá sbírka pana Kupského?

Kromě dvou oranžových krásek si můžete pod střechou MNAT prohlédnout ještě jeden exponát ze sbírky pana Kupského. Vojenskou T 815, kterou si její majitel pořídil jako vůbec první tatrovku. Jen tak pro radost, na cestu do práce a z práce…

V Liberci skrývá mnohem více sběratelských kousků. Ale to by byl jiný příběh. „Zachraňuji tatrovky, abych „mlaďošům” (s úsměvem ukazuje na svého 18letého syna stojícího vedle něj) ukázal, jak ta auta vypadala, jak se dělala jednoduše, jak se dají spravit šroubovákem a kladívkem. Na rozdíl od těch nových, ke kterým při poruše musí přijet servis.”

Až se tedy vypravíte do Kopřivnice na náklaďáky, na místě oranžové sklápěčky bude trůnit vojenský valník T 148 a místo domíchávače…ale víte co? Přijďte to zjistit sami. Návštěva našeho muzea stojí za to. Nadchne nejen každého tatrováckého fandu, interaktivní prvky zaujmou všechny návštěvníky, ti malí prozkoumají expozici na dřevěných odrážedlech a hezký ohlas slýcháme i od žen.

Kateřina Mokryšová


Akce kulový blesk v MNAT: Horský autobus T 500 HB
Akce kulový blesk v MNAT: barevná sklápěčka T 138 


Fotoalbum

Tatrovky jedou do Kopřivnice do nového muzea (ze soukromého alba J. Kupského)
Tatra 148 S1 - focení při návozu tatrovek do MNAT
Tatra 148 S1 - v expozici
Tatra 148 S1 - v expozici
Tatra 148 domíchávač - focení při návozu tatrovek do MNAT
Tatra 148 domíchávač - v expozici