Horský autobus T 500 HB
Od prvopočátků vybírání exponátních kousků do muzea se počítalo i s jedním z horských autobusů, které se vyráběly v 50. letech minulého století. V sérii vyráběné HB pod kapotou skrývaly tatrovácké vzduchem chlazené naftové motory T 108. Pouze první prototyp byl usazen na tatrováckém podvozku předválečné Tatry 28a. Sériově vyráběné autobusy měly nápravy tuhé, odvozené z Pragy V3S. Exponát, který Tatra získala v roce 2015 jako součást sbírky Jiřího Hlacha a který byl umístěn a zakreslen již v prvních projektech MNAT, potřeboval nejprve renovaci. Z technických důvodů se však nestihl do otevření muzea připravit, a proto si typově stejný horský autobus Tatra půjčila od Technického muzea v Brně.
Vyroben v n. p. Karosa Vysoké Mýto
Jeden ze 256 vyrobených autobusů získalo Technické muzeum Brno výměnou za T 111. Hromadné dopravní prostředky využívané především v horských oblastech vznikaly ve spolupráci Tatry a národního podniku KAROSA Vysoké Mýto. Hlavním odběratelem těchto vozidel byl podnik ČSAD. Po vyřazení z provozu u dopravního podniku se jeden exemplář - s výrobním číslem 6474 z roku 1956 - dostal do jižních Čech. Právě z malé obce Lčovice, kde byl odstaven na soukromém pozemku, byl výměnou za nákladní tatrovku převezen v lednu 1999 vlastně už vrak tohoto autobusu do areálu Technického muzea v Líšni. Následovaly opravy podvozkových částí ve vozovně Slatina DP města Brna, restaurování karoserie u Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice a v Krnově u OLPAS MORAVIA. V září 2013 se světu představil autobus poprvé v novém kabátě. A jak mu to sluší, můžete zhodnotit už jen pár dnů v kopřivnickém Muzeu nákladních automobilů Tatra. Pak se vrátí zpět domů do Brna.
Kateřina Mokryšová
Akce kulový blesk v MNAT: Oranžové tatrovky 148
Akce kulový blesk v MNAT: barevná sklápěčka T 138