Slovenská strela patřila v době svého vzniku a provozu k opravdovým zázrakům železniční dopravy. Správné tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a do provozu byl uveden 13. července 1936. Podle spoje Praha-Brno-Bratislava dostal motorový vůz své jméno – Slovenská strela.
Ze dvou exemplářů se zachoval jen jediný, z provozu byl definitivně vyřazen v roce 1960. Na základě iniciativy zástupců Lašského muzea v Kopřivnici byl vůz zachován, dodnes je ve sbírkách společnosti Tatra Trucks, a.s., a nově ho od dubna roku 2024 spravuje Muzeum Novojičínska, konkrétně Muzeum Tatra Kopřivnice. Důstojný depozitář, který umožňuje ochranu zrenovované národní kulturní památky, stojí před objektem Muzea nákladních automobilů Tatra.
Od příjezdu Slovenské strely do Kopřivnice až po umístění v současném depozitáři uběhla dlouhá doba. Impulsem k renovaci vozu jistě bylo i prohlášení národní kulturní památkou v roce 2010. Byl tak zdůrazněn význam technické památky a potřeba jejího zachování pro další generace.
Dlouhé období od příjezdu Slovenské strely až po její uvedení do současného stavu zmapoval a s posluchači se o zjištěné informace podělí kurátor Radim Zátopek.
Vstup zdarma.